Zápis

Na deváté setkání Společnosti přijal pozvání MUDr. Petr Příhoda přednášející na 2.LF UK lékařskou etiku. Setkání jsme zahájili v 19:57, kdy bylo v sále přítomno zhruba 25 lidí. Pan Petr Příhoda zahájil svou řeč přiblížením termínu "etika", zmínil, že se nejedná o dnes příliš populární obor. Etika není o zákonech. Nejobtížnější otázky klade obecná etika. Dává návod, jak racionálně rozhodovat v bezprecedentních situacích.

Pan Příhoda upozornil, že studenty jsou často zaměňovány pojmy etika a morálka. Morálka je žitou praxí života, etika na druhé straně je permanentní úvahou a rozpravou o tom, co je správné. Jejím výstupem je mravní kodex. Představuje kritickou reflexi praxe. Ve společnosti dnes převládá sklon k relativistickému chápání mravního řádu. Tento zvláštní druh alibismu je jakýmsi únikem před tlakem společnosti na posuzování názorů druhých, zároveň ale i výhodnou obranou před odsudkem vlastního jednání druhými. Důsledkem je potom rozpad právního řádu.

20. století bylo svědkem otřesného zneužití medicíny nacistickým režimem. Německý lékař Mengele, který prováděl za války pokusy na lidech, je pro nás příkladem utilitaristické morálky, jejíž obhajobou byl argument o trvalém profitu pokusů pro lidstvo, samotné oběti pokusů byly jaksi "zanedbány". Druhým typem morálky je morálka heteronomní. Ta je postavena na principu regulace chování v duchu momentálních vnějších požadavků. Jde tedy o rozhodování v zásadě dětské, heteronomní (např.: ... neudělám to, aby se na mě nezlobili, ... to nejde, co by na to řekla Evropa, atd.) Protestem proti morální heteronomii je svévole, projevující se třeba v pubertě. Morální autonomie je pak o něčem úplně jiném.

Po výslechu nacistických lékařů vzniklo čtvero lékařské etiky: princip nonmaleficence - neškoď, beneficence - čiň dobro, respektování autonomie pacienta - pacient rozhoduje o tom, co s ním bude, spravedlnost - respektování oprávněného zájmu nepřítomných (např.: manžela, manželky, nenarozených dětí, ...)

Lékaři se v praxi často setkávají s rozpory mezi beneficencí a spravedlností a také mezi beneficencí a respektováním autonomie pacienta. Svérázným rozcestím je také rozhodování mezi dvěma dobry.

Další část přednášky se soustředila na problémy etiky germinální, zabývající se aspekty početí a vývoje lidského jedince. Diskuse o interupci se odehrává vždy na filosofické rovině. Proti sobě stojí vnímání umělého potratu jako běžného zákroku na těle ženy (např. ekvivalentu odstranění žlučníku) a zničení "jsoucna osobní povahy ve stavu potenciálním". Ne zcela typickým případem je potřeba zahájení cytostatické l éčby u těhotné ženy s diagnozou nádorového onemocnění. Tento krok vede sice k potratu, ale je cestou k záchraně života matky. Opačný postup může být zvolen na žádost matky podle principu respektování pacienta, takovéto heroické rozhodnutí ale lékař nemůže nikdy doporučovat natož prosazovat. Problematika asistované reprodukce zahrnuje oplodnění darovaným spermatem při neplodnosti partnera představující významný psychologický problém pro otce. Tento stav se odlišuje od sňatku s ženou s dítětem, kdy se dítě stává součástí námluv. In vitro oplodnění je problematické nutností likvidace případných přebytečných implantovaných embryí. Rozporuplné a mnohde zakázané je také náhradní mateřství, při neschopnosti donošení dítěte vlastní matkou. Zanedbání a podcenění vzniku citového pouta k nevlastnímu dítěti v průběhu těhotenství způsobilo nepředvídané komplikace po narození. Zmíněné problémy souvisí s upíráním plnosti lidství typickým pro celý vývoj lidstva.

Dále jsme se dozvěděli o etice terminální, zohledňující závěr lidského bytí. Euthanazie je pacientem vyžádané ukončení života. Je povolena v Holandsku a v Oregonu, v Holandsku je provedena přibližně 2000x za rok. V minulosti se stal případ jistého Hanse Richtera, který se probral ze stavu bezvědomí po 5 letech usilovné péče milující manželky (což ale není považováno za "vítězství medicíny"). Nonresuscitace (formulace: Do Not Resuscitate - možnost vytetování DNR na viditelnou část těla) je povolena v USA v případě oficiálního sepsání osobní vůle.

Pan Příhoda dále popsal hlavní body problematiky genových manipulací. V současné době stále probíhá v podstatě celosvětový výzkum směřující k zmapování celého lidského genomu (HUGO). Genové manipulace napravující defekty přírody jsou obecně přijímány. Odmítá se tvorba nových forem života a vytváření vlastností potomka na objednávku rodičů. Sporné, ale provozované, jsou příklady využívání transgenních manipulantů k produkci insulinu či růstového hormonu. Další hypotetické možnosti se týkají "pěstování orgánů" k transplantacím na zvířatech s vnesenou částí lidského genomu.

Prostor pro dotazy:

- Jonáš se optal na meze využívání přírody pro blaho člověka: Náš host se soustředil hlavně na testování léků a kosmetiky na zvířatech. Dle jeho názoru je nemyslitelné nadbytečné zatěžování živočichů bolestí, není však zarputilým nepřítelem těchto metod. Poukázal na skutečnost, že mnozí militantní ochránci zvířat chovají neskrývanou nenávist k lidem.

- Další dotaz se týkal využívání výsledků z nacistického medicínského výzkumu: Pan Příhoda je toho názoru, že pokud byly tyto pokusy již jednou provedeny, je zbytečné, z úcty k zemřelým, je nevyužít.

- Dotaz na trest smrti byl zodpovězen velmi rychle a vyhýbavě: Pan doktor řekl, že pokud by byl trest smrti uzákoněn, nehlasoval by pro jeho zrušení, v opačném případě by nehlasoval pro jeho zavedení.

- Michal se obligátně pozeptal na perspektivu českého národa: Pan Příhoda vzpomněl špatný stav rodiny v naší zemi, zlom demografických křivek v 60.

- 70. létech, dále mizení schopnosti vedení trvalých partnerských vztahů, nezdravý fenomén "living apart together", vnímání rodiny pouze jako hospodářské jednotky související s vytrácející se rolí otců. Uvedené podporuje Příhodovu tezi o postupující demoralizaci, řešením je prý "snaha o zpomalení tohoto procesu". (Vzkaz pro Společnost zní: "Budeme se ze současné mizérie vyhrabávat nejméně 50 let, spíše však 100, ale nenechme se tím otrávit.")

- Dotaz na církevní resp. sektářské příkazy (např. zákaz darování krve u Jehovistů): Jednoznačné lékařovo respektování vůle a víry jednotlivce je nutné, ne však u dětí.

- Dotaz na lékařem asistovanou sebevraždu: Jde pouze o alibistickou variaci na téma euthanazie.

Tento závěr pro vás dne 2.5.99 sepsali Ema a Jonáš.